Alles doet het nog?

Alles doet het nog? - logo-mt-professional-devices-2

Wij spreken vaak met elk niveau mensen die werkzaam zijn bij bedrijven over de ontwikkelingen in de telecom markt. Eigenlijk maakt het niet uit in welke branche of markt je zit, dit geldt voor iedereen die te maken heeft met technische ontwikkelingen en veranderingen in het (bedrijfs)leven.

Best regelmatig krijgen we te horen, mooi verhaal “Maar alles werkt nog prima!”

Als we dit vergelijk met ervaringen in het privé leven. Gewoon het privé leven van mensen om ons heen dan horen we dit nooit iemand zeggen alles werkt goed ik hoef niks nieuws. In ons privé leven vervangen we regelmatig producten en diensten. En vaak niet omdat de oude niet meer werkt, maar omdat een nieuwe beter is, meer mogelijkheden heeft of omdat de oude bijna versleten is. Een mobiele telefoon is het mooiste voorbeeld en voor iedereen herkenbaar. Hoe goed de telefoon ook werkt na 2 jaar, we willen dan allemaal toch een nieuwe betere en snellere smartphone.

We sluiten een lening af bij onze provider om de nieuwste snelste en beste telefoon “gratis” bij ons abonnement te krijgen. Deze telefoon van vijf-, zeshonderd of nog meer euro betalen we dan af in een termijn van 24 maanden. En niemand, op een enkele na, die zegt maar de oude deed het nog goed.

Het is dan ook vreemd om te zien dat we dit zakelijk juist helemaal niet doen. De technische ontwikkelingen gaan in een rap tempo door. Maar er zijn bedrijven die al 10, 15 jaar of nog langer met dezelfde telefooncentrale bellen. Er zijn bedrijven die al 20 jaar dezelfde functionaliteiten gebruiken zonder gebruik te kunnen maken van alle nieuwe technische ontwikkelingen die er zijn.

Wij zijn altijd heel benieuwd waarom mensen privé zo makkelijk gebruik maken van de nieuwste ontwikkelingen. En waarom we zakelijk zo lang mogelijk vast blijven houden aan het oude vertrouwde.

Als we het beargumenteren dat een nieuwe oplossing beter en sneller is en veel meer functionaliteiten heeft dan de oude, dan krijgen we vaak te horen: “Dat hebben wij niet nodig!”.

Achteraf is altijd makkelijk praten, maar we horen onszelf denken als we toch het lef hebben gehad zakelijk iets nieuws aan te kopen. Hadden we dit maar eerder gedaan. Het is zo makkelijk, fijn, het werkt beter. Waarom heeft niemand me dit eerder verteld.

Vaak horen we onze klanten die wel kiezen voor een nieuwe oplossing of dienst achteraf hetzelfde. Hadden we dit maar eerder gedaan. Het levert me meer tijd op, of we kunnen weer meer bezig zijn met corebusiness. Het werk is eenvoudiger en efficiënter geworden. Het was even wennen, maar dit is toch wel meer dan de oude situatie.

In de huidige markt met de huidige ontwikkelingen is er zoveel mogelijk, waar we vaak nog geen weet van hebben. De ontwikkelingen gaan zo snel, en de oplossingen en diensten die aangeboden worden zijn tegenwoordig vaak zo flexibel en makkelijk te integreren in een organisatie. De angst om te veranderen is in de zakelijke markt heel groot. Maar verandering is vaak een juiste keuze. Door verandering, klein of groot, kun je een voorsprong nemen/houden op je concurrentie.

Uiteindelijk is het natuurlijk onze mening en bekijken wij het vanuit een eigen oogpunt. Maar we komen graag in gesprek met u als u een andere kijk heeft op verandering en technische ontwikkeling.

Pagina's

Google pagina's

Waar kunnen wij u mee helpen?