Slamming wordt een stuk harder aangepakt

Slamming wordt een stuk harder aangepakt

Slamming wordt een stuk harder aangepakt

Slamming, het ongewenst en onder valse voorwendselen porteren van een (zakelijk) nummer, wordt dankzij een nieuwe beleidsregel harder aangepakt. Vooral kleine ondernemers krijgen hiermee te maken. Zo werden er het afgelopen jaar honderden ondernemers overgezet naar een andere telecomaanbieder, zonder daar weet van te hebben.

ACM gaat monitoren
De telecomtoezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet vanaf nu toe op de correcte overdracht van nummers naar een nieuwe aanbieder. Er zal dan ook een striktere controle zijn op het feit of zakelijke gebruikers hun contract met de oude aanbieder correct hebben beëindigd. In het verleden werd dit pas gecontroleerd na een klacht over slamming, maar dan was het nummer vaak al overgezet en liep de abonnee achter de feiten aan. Frauduleuze telecomaanbieders wisten zo al klanten te bemachtigen.
 
Oude aanbieder krijgt meer mogelijkheden
Concreet betekent de nieuwe wet dat oude aanbieders voor het overzetten van het nummer de klant mogen raadplegen of ze inderdaad willen overstappen, indien de overnemende aanbieder al geregeld klachten over slamming heeft veroorzaakt. Indien de klant de overstap niet bevestigt, kan het nummerporteerverzoek door de oude aanbieder geweigerd worden .

Waar kunnen wij u mee helpen?